Download!Download Point responsive WP Theme for FREE!

Naša cesta k titulu Majstrov Slovenska

Naša cesta k titulu Majstrov Slovenska

Že by čakanie na odpoveď.Obrovská vodná plocha, ďaleké vyvážky, dážď, vietor, vlny, vyčerpanie, to všetko patrí ku koloritu jedných z najnáročnejších pretekov v love kaprov, ktorý sa pravidelne koná na Zemplínskej šírave. Inak tomu nebolo ani na IX.ročníku tohto medzinárodného podujatia, ktorí sa opäť niesol v znamení náročných podmienok, ba dovolíme si tvrdiť, že doslova až extrémnych.  Časté a náhle zmeny počasia, ktoré sprevádzali tieto preteky boli ozajstnou skúškou aj pre tých najskúsenejších pretekárov.

Vďaka možnosti zväčšenia pretekárskej trate usporiadateľ rozšíril štartové pole o 10 tímov oproti minulým ročníkom. 54 prihlásených družstiev sa začalo v piatok 15.9. schádzať do priestorov zázemia pretekov na Paľkove. Postupne stretávame známe tváre českej a slovenskej kaprárskej scény. Začína kolotoč nekonečných rozhovorov o kaproch. Atmosféra sa nesie v priateľskom duchu a poslední skalní diskutujúci ukončujú svoje rozhovory v neskorých nočných hodinách. V najlepšom treba prestať, a tak krátko pred polnocou sa ukladáme spať. Čaká nás náročný týždeň a síl určite nebude na rozdávanie. Len zajtra dobre vylosovať a potom sa uvidí čo budeme schopní na vode dokázať.ilustračka

Deň D je tu. Sobotňajšie ráno bolo pre niektorých večerných diskutérov náročnejšie, ale výborná fazuľová polievka pripravená organizátorom ich rýchlo postavila na nohy. Dokončuje sa registrácia ráno prichádzajúcich tímov, alebo tých, ktorí to večer z rôznych dôvodov nestihli. Vo vzduchu je už cítiť mierne napätie pred blížiacim sa losovaním. V hlavách pretekárov prebiehajú úvahy o najlepších miestach, kde by sa mohli v súčasnej situácii ryby nachádzať. Mnohí siahajú po rôznych talizmanoch, iní zasa používajú rôzne žrebovacie rituály, len aby šťastie stálo pri nich a vylosovali si svoje vysnívané miesto.  Náš tím sa dostáva k losovaniu medzi prvými. Ani mi nepatríme k výnimkám. Jeden z nás /Matúš/ má na ruke ktorou siaha do žrebovacieho bubna náramok pre šťastie ktorý dostal pred pretekom od svojich synov. Ešte prichádza povestné popľuvanie a ide sa na to. Na vyžrebovanom lístku spoločne  čítame,  „Paľkov č.2“.  Spokojnosť, ale súčasne veľká výzva.  Ostávame nohami na zemi a budeme sa snažiť ponúknutú šancu čo najlepšie využiť.

Zemplínska šírava patrí medzi našu domovskú vodu a veľmi dobre vieme ako vie aj na  top miestach prekvapiť. Nami vyžrebované miesto dobre poznáme. Chytali sme tu už niekoľko krát a pri presune sa dohovárame kam umiestnime naše montáže. Rovnako aj v návnadách a nástrahách máme úplne jasno. Vždy nám tu skvele fungovalo  GLMarine a Signal, takže sú to naši jasní favoriti pre tieto preteky. Prvú kŕmnu dávku sme preliali pred dvoma dňami osvedčeným aditívom Spice Liver.  Kombinácia korenia s pečeňou dokáže rýchlo vyslať rybám potravinový signál. Máme to odskúšané a už viackrát sa nám to práve na Zemplínskej šírave osvedčilo. Tyčové bójky pokladáme od 840 do 1050 m od brehu a jedno kŕmne miesto si pripravujeme pre rýchly záber na starej ceste asi 200m od brehu. Večer, pred začiatkom pretekov bohato vnadíme na zadných bójkach a zároveň s menším kŕmením si pripravujeme prednú krátku bójku. Túto činnosť si obaja vychutnávame, kontrolujeme ešte presné osadenie bójok a pripravujeme ďalšie návnady na ranné vnadenie ku koncovým montážam.

Ráno už netrpezlivo pobehujeme po brehu a nakladáme všetko do člna na prvú vyvážku. Koncové montáže pripravené, a už len čakáme na šiestu hodinu, kedy sa začne tento sviatok lovcov kaprov. Konečne je odštartované. Desiatky člnov vyrazilo na vodu. Do vody sa sypú stovky kilogramov krmiva. Ryby sa majú na čo tešiť. Pozorne sledujeme predpoveď počasia a tá neveští nič dobré. Po siedmej hodine má prísť zmena, ochladenie, dážď a silný južný vietor. Pre nás úloha je jasná, čo najrýchlejšie a najpresnejšie vyviesť, kým ešte nedôjde k predpovedanej zmene. Do pol hodiny od vyvezenia nám  prichádza z blízka prvý záber, no kaprík je nebodovaný. Nevadí, dôležité je, že sú tu a sú pri chuti. Ďalší záber nenechá na seba dlho čakať a máme prvého bodovaného lysca 5240g, ktorý sa pustil do kŕmenia GLMarine. Prvá bodovaná ryba vždy povzbudí a pridá na psychike. Máme radosť, a veríme ,že to čo sme spravili bola správna voľba. Zmena počasia, ktorá prišla podľa predpovede však rybu nezastavila a nám sa začínajú rozbiehať aj zadné miesta.  Ďaleké vyvážky sú vďaka počasiu čoraz náročnejšie, ale pribúdajúce body nás ženú stále dopredu. Do večera máme chytených niekoľko bodovaných rýb a už tušíme, že to bude pekne jazdiť. Kapry sú tu, len ich treba udržať. Pred zotmením ešte vyrážame dokŕmiť. S príchodom tmy sa dvíha čoraz silnejší vietor a je tu prvá čierna vlajka. Všetko budeme musieť teraz riešiť z brehu.  Zdolávame ďalšie ryby a do polnoci máme chytených 58kg. Začiatok, ktorý nikto z nás dvoch nečakal.  Noc trávime v bivakoch  čakaním na stiahnutie čiernej vlajky. Naše montáže sú totiž na brehu a vyvážanie nie je možné.

Ráno hneď ako organizátor zrušil čiernu vlajku vyrážame na vodu vnadiť a pokladať montáže. Na naše prekvapenie kolotoč záberov pokračuje. Väčšinu rýb chytáme na GLMarine, no na Signál prichádza síce menej záberov, ale vždy je to väčšia ryba. Potvrdzuje sa naša skúsenosť z tejto vody.  Na obed prichádzajú dve úžasné jazdy ako z knižky v krátkom slede za sebou. Zábery zo zadných bójok, kde sme mali montáže so Signálom nám priniesli dvoch krásnych šupináčov 19kg a 15kg.  Zrazu sme obkolesení filmovým štábom a naša radosť je obrovská. Do polnoci máme nachytaných 136kg  kaprov. Priebežne sme na 2.mieste za vedľajším tímom, ktorý chytá na Paľkove 1. Strácame na nich už 50kg a tu sa potvrdzuje, že krajné miesta dokážu na týchto pretekoch dávať veľa rýb, ak na nich samozrejme sedia dobrí rybári. Chalanom nabieha ryba na 200m od brehu a my im jednoducho časovo nemôžeme stíhať, keďže nám ryba nabieha z 1000m.  Nevadí, urobíme všetko preto, aby to nemali až také jednoduché.

Na tretí deň kolotoč pokračuje ďalej, pravidelne zdolávame krásne ryby, tesne po pol noci sme mali jedného 15kg opäť na Signál a v priebehu dňa ďalších kaprov cez 10kg. Všetko to dopĺňajú ryby s výbornou pretekárskou váhou od 7kg – 10kg, ktoré sa neustále kŕmia GLMarine. Z kaprov to doslova strieka a my nestíhame dokrmovať. Večer sa má opäť zhoršiť počasie a začať fúkať vietor. Predpoveď sa potvrdila a opäť je vyhlásená ďalšia čierna vlajka. Tento čas využívame na prípravu montáží a krmiva. Na naše prekvapenie vietor rýchlo ustal a my ešte stíhame zdolať do polnoci niekoľko kaprov. Náš sumár je neskutočných 240kg.

Po zmene montáží sme začali chytať viac väčších rýb

Voda sa postupne ochladzuje, prší  a z blízkej bójky zábery sú už len sporadické. Rozhodnutie je jasné. Ideme po väčších rybách, ktoré nám začali na zadných bójkach nabiehať na kŕmenie so Signálom. Všetky štyri udice vyvážame na vzdialené bójky a kŕmime už výhradne len Signálom.  Štvrtý deň sa nesie v znamení dažďa, čo je však podstatnejšie, aspoň na chvíľu prestalo fúkať. Podmienky sú extrémne a Šírava ukazuje svoju pravú tvár. Poobede je vyhlásená ďalšia čierna vlajka, platí zákaz zdržiavania sa na vode. Kaprom sa toto počasie páči, spravili sme ďalších 100kg! Zábery nám chodia už len na Signál, nie je to práve pretekárska guľôčka, no nám funguje perfektne a nebodovaných kaprov máme minimum. Potvrdzuje sa, že to bola správna voľba. Chytáme už len 2x24mm 6cm od háčika. Kapry s touto prezentáciou nástrahy nemajú žiaden problém a my strácame minimum rýb. Tešíme sa, že všetko funguje tak ako má.

Piaty deň je pred nami. Zábery pokračujú, začína sa prejavovať únava. Veľa sme toho nenaspali a sme radi, že sa máme čas aspoň trocha najesť. Zemplínsky kapor má vždy vynikajúcu atmosféru, ktorú v neposlednom rade dotvára aj prístup rozhodcov. Tí nám pripravili skvelú kapustnicu, ktorá nás postavila opäť na nohy. Vďaka páni. Šírava však šantí ďalej. Počasie nie a nie sa umúdriť a zo závodu sa odhlasujú niektoré tímy. Zmena v nástrahách a montážach sa začína prejavovať. Chytáme nádherné ryby a určite máme v tomto dni najvyšší váhový priemer.  Čerešničkou na torte je naša ďalšia ryba cez 19kg, presne 19670g a krátko na to ryba cez 16kg. Preteky si skutočne užívame a snažíme sa stále pracovať na plné obrátky.

Na šiesty deň už ledva prepletáme nohami a máme za sebou ďalšiu prebdenú noc. Sem tam si stihneme do niečoho zahryznúť a v tomto momente je pre nás cieľ dosiahnuť 500kg hranicu. Vonku sa poriadne ochladilo a fúka severný vietor.   Susedom z jednotky odišla ryba z plytčín  a začína sa celkom pekná dráma. Ich náskok, ktorý už bol 140kg sa nám podaril takmer úplne stiahnuť. Samozrejme reakcia našich susedov prišla rýchlo a svoje montáže začali vyvážať na hlbšiu vodu a náskok, hoci malý, si do večera udržali. Plný odhodlania tento náskok úplne stiahnuť večer vnadíme a výrazne zatraktívnené nástrahy zdobia naše montáže. Vsádzame na jednu kartu a dúfame, že to môže vyjsť. Počasie je však proti nám. Dvíha sa silný severák, vyhlásená je čierna vlajka a my vieme, že je dobojované. Predpoveď totiž nič dobré nehlásila. Postupne nám prichádzajú na všetky štyri  udice zábery a z diaľky sa nám darí  zdolať len dve ryby. Kto vie ako by to celé dopadlo nebyť čiernej vlajky.Na bedni

Pár hodín pred ukončením pretekov ustáva vietor a my vyrážame na vodu oslobodiť z noci dva uviaznuté prúty.  Obe montáže sú v konároch a bez rýb. Pokladáme ešte tieto dve udice na posledné dve hodiny a už sa venujeme oslavám. Je koniec! Sme totálne vyčerpaní, ale šťastní! Máme nachytané niečo cez 500kg kaprov a celkovo sme obsadili 2.miesto. Zároveň sme ako najlepšie družstvo zo Slovenska získali titul Majstra Slovenska v love kaprov. Úžasný pocit a ešte krajší, keď sme ho získali na našej milovanej Zemplínskej šírave. Užívame si vyhodnotenie a gratulácie.

Na záver by som sa chcel poďakovať všetkým, ktorí sa podieľali na príprave a organizácii týchto skvelých pretekov. Za náš tím Starbaits  ďakujeme skvelým rozhodcom z Kusína, chlapcom od Konyho za dovoz materiálu, mladučkej firme Carpstyle s veľkým potenciálom za krásne oblečenie a našej domovskej firme Starbaits za materiálnu podporu. No najväčšia vďaka patrí našim rodinám, ktoré nás počas celej sezóny podporovali a držali nám palce.