Button Text! Submit original article and get paid. Find out More

Prečo práve IBCC a Balaton?

IMG-20180428-WA0003Prečo práve IBCC a Balaton?

Je pravda, že ročne absolvujeme enormné množstvo pretekov a práve aj to je jeden z hlavných dôvodov, prečo sme si za cieľ vybrali IBCC. Je to najväčší kaprársky pretek na svete vôbec a je veľkou výzvou ho čo i len absolvovať. Jazero Balaton , dokonale preverí vašu pripravenosť, odhodlanie a pevnú vôľu. V konkurencii viac ako 200 teamov z celého sveta vás tento pretek núti premýšlať aj vtedy, keď iní spia.

Ako prebiehali prípravy na tento pretek?

Možno to bude znieť neuveriteľne, ale ten kto nás pozná sa len pousmeje. Prípravy prebiehali v deň odchodu na samotný pretek. Dokonca jedlo pre nás sme kupovali v deň, kedy ostatné teamy budovali svoje tábory na brehoch jazera. Postupne sa v tento deň vyplavovali na povrch veci, ktoré sme zabudli doma. Niektoré sa dali vyriešiť okamžite tak, že sme sa pre ne vrátili, ako napr. závesné olová a iné sa vyriešiť podarilo až našim perfektným susedom z Belgicka, ktorí mali naozaj úplne všetko a boli ochotní nám pomôcť.ilustračka

Pri takýchto pretekoch je dobrý žreb základom úspechu. Ako ste boli spokojní s vyžrebovaným miestom hneď po jeho vytiahnutí z osudia?

Losovaniu miesta predchádzalo losovanie poradia v ktorom si budeme losovať konkrétne miesto. Nakoľko toto nám moc neprialo a vytiahli sme si číslo 201, len pre zaujímavosť v tento deň sme mali aj číslo izby v hoteli 201, pocity boli preto rôzne. V sále už osvetľovači pomaly zhasínali, keď prišla rada na nás. Pred tým ešte pár kamarátov poznamenalo, že 21-tka je voľná, to bolo miesto, ktoré nechcel nikto z pretekárov. Mne sa však na šťastie dostalo do rúk číslo 86. V čase vylosovania, sme vôbec nevedeli, či je to dobrý, alebo zlý žreb. V podstate, nikdy toto pred žrebovaním neriešime, takže nemali sme žiadne informácie o dobrých či zlých miestach. Balaton je naozaj obrovská vodná plocha, ktorá má niekoľko desiatok perfektných miest, z ktorých sa dá urobiť výborný výsledok.

Nasvedčovali o tom predovšetkým úlovky, kedy prvých skoro 50 teamov malo nad 400 kg ulovených rýb.

Zvíťazili ste v minulom roku na Mušovských jazerách na Stairs 2 Hell, čo je rovnako pretek európskeho formátu. Bolo nutné meniť taktiku na Balaton oproti preteku na Mušove?

Áno, sú to dva absolútne rozdielne preteky hlavne čo sa týka systému bodovania. Európsky pohár na Mušove sa chytal na tri najväčšie ryby, pre IBCC na Balatone, bol hlavnou cenou najvyšší súčet nachytaných kaprov vo váhe väčšej ako 5kg. Pri prvom preteku sme sa snažili nástrahu čo najviac doslova schovať pred atakom menších rýb, pri tomto druhom slávila úspech predovšetkým taktika vnadenia pre odchytávanie čo najväčšieho počtu rýb, ktoré sa v našom sektore nachádzali.

Hneď na začiatku vás postihli isté technické problémy. O čo konkrétne sa jednalo?

Áno, informovaný ste dobre. Mám pocit, akoby sme ešte nezažili pretek, kedy by nás nejaké technické problémy nepostihli a toto sa udialo aj na Balatone. V prvom rade, mali sme so sebou 2x Li baterie 24V kvôli motoru Haswing. Druhý deň pri vyvážke proste tento motor zhasol. Verili sme, že odišla batéria a tak sme ju vymenili za druhú. Motor však nešiel ani po tejto

Keď odišiel motor, museli sme prejsť na veslovanie.

výmene. Výsledkom tohto diania bolo okamžité zháňanie nového motora, ktorý sa podarilo dopraviť k nám v priebehu 15 hodín. Nemilé prekvapenie bolo, keď po zapojení funkčného motora na druhú batériu ani tento nefungoval. Sily na pokraji, zábery neutíchali a preto bolo našou snahou eliminovať časovú stratu vývozom aj 4 udíc naraz, samozrejme celý čas na veslách. Našťastie tieto skúsenosti máme z množstva iných pretekov a tak to bola pre nás rutina.

Avšak vedomie , že to takto dlho nevydržíme hlavne fyzicky, nás nútilo premýšľať nad alternatívou. Nakoniec prišiel rozhodca, ktorý na našu otázku smerom k motoru odpovedal, že jeho kamarát jeden predáva. Obratom sme sa stali šťastní majitelia 35lb motorčeka, ktorý mal vtedy pre nás cenu zlata. V tej chvíli to bolo vykúpenie zo zlého sna. Neostávalo nám už nič iné len veriť, že hladina bude ešte dlho kľudná aby to zvládol tento malý motorček. Tu sa však ukázala sila celého tímu Starbaits a chalani nám okrem jedla priniesli ďalšie nabité batérie aj s náhradným silnejším motorom. To sme ešte netušili, že budeme potrebovať aj ten. Počas celého dňa sa motor nezastavil prakticky skoro vôbec a hneď druhý deň používania zhorel aj ten staronový od nášho rozhodcu. Naše lovné miesto v tom čase vyzeralo ako pohrebisko motorov a batérií.

Druhý deň ste sa dostali na vedúcu pozíciu, a tú ste už nepustili do konca závodu. Bolo to také jednoduché ako to na prvý pohľad vyzerá?

Vedúcu pozíciu sme v druhý deň preteku zobrali s potešením na vedomie, no jej udržanie sa vôbec nerodilo ľahko. Keď aj odhliadnem od technických problémov , prišli problémy fyzické, kedy za 6 dní naše tri telá spali v priemere 9hodín. Neraz sa stalo, že pri ceste z vody s položenou udicou sme vbehli do pobrežného šachoru, pretože v člne ten kto sedel pri motore zaspal. Boli tiež prípady keď pri zdolávaní ryby zabudnete točiť kľučkou navijaku ,alebo ste vo vedomí, že haluz vo vode je už breh a skončíte celý oblečený vo vode. Táto obrovská únava nám priniesla množstvo humorných príbehov, ktoré by mohli kľudne tvoriť osobitný článok.

Naša najväčšia ryba 20,09kg

Ku koncu sa zdalo ako keby ryba z vašich miest odišla a začali sa na vás doťahovať iné tímy. Poslednú noc ste však opäť rozbehli ten svoj kolotoč, čo sa vlastne udialo, zmenili ste niečo v taktike?

Podľa priebežných výsledkov udávaných na internetových stránkach tohto preteku to tak vypadalo nakoľko aktualizácia výsledkov bola nie vždy ideálna a v našich súčtoch bol zakaždým rozdiel od 80-210 kg oproti internetu. Pravda však bola, že posledný deň nám miestny maďarský rybár neďaleko našej tyčovej bójky spravil kŕmne miesto, kde vysypal pol pramice kukurice. Na toto okamžite zareagovala drobná ryba a od tohto momentu sme sa pár hodín trápili s rybou od 3-4,5kg, čo bola pre nás jednoznačná strata. Vedeli sme, že takto to ďalej nemôže ísť a tak pred poslednou nocou bolo nevyhnutné kompletne zmeniť taktiku kŕmenia a umiestnenie našich montáží. Taktika vyšla a my sme dokázali pripísať viac ako 100 kg za posledných 12 hodín preteku a vďaka tejto zmene si udržali vedúcu pozíciu.

Udržať na svojom mieste počas celého týždňa aktivitu rýb si vyžaduje aj istú náročnosť na nástrahy. Na ktoré ste vsadili a ktoré boli tie najúspešnejšie?

IF1 - naša najúspešnejšia príchuť boilies na Balatone

Jednoznačne. Pre úspech na takomto podujatí je extrémne dôležitý faktor správnej taktiky a výberu kŕmenia. Musia to byť jednoznačne návnady s potenciálom pre dlhodobé kŕmne kampane a preto sme siahli po už našich najobľúbenejších a to IF1 a SK30. Probiotic Red One sme použili ako nástrahu na odchytávanie prvých rýb hneď na začiatku preteku. Postupne sa však ukázalo, že IF1 prinášalo viac záberov a tak sme prešli výhradne na túto príchuť čo hodnotíme s odstupom času ako strategicky veľmi dôležité rozhodnutie. O IF1 sme vedeli, že patrí do radu tzv. dlhých guliek, ktoré dokážu pri správnom systéme kŕmenia dlhodobo vracať rybu na prevnadené miesto, kde sa bude pravidelne kŕmiť. Jej systematické zavádzanie na kŕmne miesto je veľmi dôležité, nakoľko častokrát jednorázovo prehnané množstvo niektorých návnad dokáže rybu na lovné miesto natlačiť, no ryba dlhý čas stojí v stĺpci, letargicky bez pohnutia, kde žrať začína až s odstupom dlhšej doby. Toto sa nám pri IF1 nestalo, a vďaka pravidelnému kŕmeniu v menších dávkach ryby veľmi rýchlo zareagovali po zavedení na kŕmne miesto.

Aké boli pocity pred záverečným ceremoniálom, keď ešte nikto nevedel ako to vlastne skončilo?

Priznáme sa, že hneď po ukončení preteku sme telefonovali s Michalom Kučerom, kedy po vzájomnej diskusii vystalo, že

Je dobré ak máte mušle na svojom kŕmnom mieste, ale zistenie, že sú na háčiku je dosť nepríjemné

víťazstvo by malo spadnúť na našu stranu, no do poslednej chvíle sa v nás striedali emócie napätia. Totiž súčty rýb cez 1,3tony , čo je približne od 160-180ks, môžu v sebe niesť istú chybu. Aj toto bol dôvod, pre ktorý nevychádzala veľká radosť na povrch a boli sme skúpi na prehnané emócie.

Čo vám prebehlo v mysliach, keď zaznelo meno vášho tímu a vy ste sa stali víťazmi tohto úžasného preteku?

Popravde, v prvom okamihu to bola obrovská radosť. Únava bola razom preč a zrazu nám hlavami prebehol celý týždeň tohto krásneho trápenia s famóznym koncom. No keď sme vystúpili na pódium a začali hrať slovenskú hymnu, tak to s nami burcovali skutočne emócie, ktoré by sme určite dopriali každému pretekárovi. Je to zážitok, na ktorý sa len tak nezabúda. Bola to úľava a eufória, ktorú by som doprial každému pretekárovi.

Čo pre vás znamená víťazstvo na tomto jedinečnom preteku a kam by ste ho zaradili vo svojej zbierke úspechov?

Máme za sebou množstvo víťazstiev a výborných umiestnení na rôznych pretekoch a rôznych úrovniach, ale jednoznačne víťazstvo na IBCC v našom rebríčku úspechov radíme určite na najvyšší stupienok. Uspieť v tak obrovskej konkurencii viac ako 200 teamov z celého sveta, nie je záležitosťou všedných dní.

Ak sa niekto rozhodne ísť pretekať na IBCC na Balaton, akú základnú radu by ste mu dali?

Ísť dokonale pripravený, technicky, materiálne, fyzicky a s kvalitným tímom. Chytá sa tu veľa rýb a každé zaváhanie sú straty, ktoré v konečnom dôsledku vás môžu stáť dobré umiestnenie. Naše skúsenosti hovoria jednoznačne, keď niečo so sebou, tak 2x a to sa týka aj reálneho odhodlania a pevnej vôle. Pri poslednom menovanom sa často láme chleba. Odmenou je niečo, čo je slovami len ťažko opísateľné.

Luboš Žabčík, Richard Ježík, Miro Laurinc

Starbaits team

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *