Button Text! Submit original article and get paid. Find out More

Krátke rybačky so zavážacou loďkou

Moja RT4 pripravená na vyvážku

Moja RT4 pripravená na vyvážku

Krátke rybačky so zavážacou loďkou

 

Som otcom dvoch krásnych detí, manažér, obchodník a zároveň kaprár telom a dušou. K vode sa dostávam sporadicky a tak jediné čo mi ostáva, je efektívne využiť krátky čas strávený pri vode. A tak k vode vždy chodím s mojim verným pomocníkom – zavážacou loďkou. V nasledujúcich riadkoch popíšem výhody využitia zavážacej loďky pri krátkych výpravách na miestne vody.

Logistika k vode

Ako som už v úvode naznačil, čas je pre mňa kritickým faktorom. Zbalenie zavážacej loďky do kufra auta trvá len pár minút. Prepravná taška so zavážacou loďkou, dvomi batériami, sonarom a tripodom váži max. 10kg a tak v kufri môjho „kombíka“ ostáva dostatočný priestor na ďalšiu výbavu. Rozbalenie loďky pri vode, osadenie batérií a kalibrácia sonaru s GPS trvá tiež len pár minút.

Funkcie zavážacej loďky

Videl som pri vode množstvo typov lodiek. Ja osobne som ich v priebehu pár rokov vyskúšal niekoľko. Skončil som pri zavážacej loďke Carplounge RT4, ktorá má niekoľko kľučových parametrov, ktoré zefektívňujú moju rybačku.

Silné motory, ktoré si poradia aj s vlnami a vetrom

Silné motory, ktoré si poradia aj s vlnami a vetrom

  • Pohon prúdovými čerpadlami – loďka je rýchla, tichá a nemusím sa báť namotania vlasca na vrtuľu.
  • Dve veľké komory – pri ideálnych podmienkach na vode som schopný pohodlne vyviezť dve udice naraz bez toho, aby som zamestnal ďalšieho parťáka na brehu. Zároveň viem na krmné miesto dostať 4-5kg krmiva jednou vyvážkou. Toto je samozrejme extrém, prikrmujem skôr v menších dávkach a častejšie.
  • Stabilita – tvar loďky trimarán (tri kýly) zabezpečuje maximálnu stabilitu na vode a tak nemám problém pri vyvážke v nepriaznivom počasí (vlny, vietor a pod.).
  • Osvetlenie – z brehu pohodlne rozhodujem o tom akou intenzitou budú svietiť orientačné svetlá, prípadne hlavné LED svetlá, ktoré vidieť na vzdialenosť niekoľko stoviek metrov.
  • Batérie – jedna lipolová batéria s kapacitou 6,6Ah postačuje na jednodňovú rybačku s častým vyvážaním. V každom prípade je loďka osadená ekvivalentnou záložnou batériou, takže celkový dojazd sa pohybuje okolo 10 km.
  • Digitálny voltmeter
Sonar s GPS využívam aj pri love na riekach

Sonar s GPS využívam aj pri love na riekach

Sonar s GPS

Loďku mám vybavenú najmodernejším farebným sonarom s GPS Toslon TF640, kde mám uložených niekoľko lovných miest na rôznych rybníkoch. Nemusím sa tak báť, že moje „top“ miesto bude obsadené. Ak nie je voľné prvé miesto, presúvam sa na ďalšie. V menu si následne vyvolám súradnice daného miesta a zakrmovať tak môžem okamžite. Vzhľadom na to, že presnosť GPS sa pohybuje do jedného metra, som si istý, že vyvážam s maximálnou presnosťou na miesto, ktoré bolo pri jednej z mojich posledných rybačiek úspešné.

Spôsob lovu

Prvá vyvážka s bójkou a kŕmením

Prvá vyvážka s bójkou a kŕmením

Ako som už spomenul, pri krátkych rybačkách nestrácam čas vyhľadávaním nových miest, ale spolieham sa na tie, ktoré mám uložené v pamäti. Mám potom dve možnosti. Buď celú rybačku vyvážam podľa GPS alebo si pomôžem H-bójkou. V nasledovných riadkoch opíšem spôsob lovu s použitím H-bójky.

V GPS menu vyvolám súradnice požadovaného miesta a prvá vyvážka vyzerá nasledovne:

  • Komora 1: H-bójka s pripevnenými chemickými svetlami,
  • Komora 2: prvotná dávka kŕmenia (individuálne podľa miesta lovu).

Loďku navigujem na zvolené miesto. Tesne pred ním otváram komoru s kŕmením a tesne za lovným miestom vypúšťam komoru s H-bójkou. Tá sa na pár sekúnd ponorí pod vodnú hladinu a tak sa s loďkou môžem pohodlne vrátiť na breh. Takže do cca 10 minút mám miesto lovu označené a zakŕmené. Nasleduje „čítanie vody“. Tak s dobrým parťakom nazývame pár minút posedávania na našich stoličkách a špekulovania ohľadne nástrah a montáží. Po „čítaní“ prejdeme k realizácii. Naviazane montáže s nástrahami vkladáme do komôr loďky a vyvážame na dohodnuté miesta x metrov vpravo od bóje a y metrov vľavo od bóje. Elastickým markerom viažeme na vlasce uzly, aby sme sa po zábere vedeli vrátiť s maximálnou presnosťou opäť na lovné miesto. V noci na označenie vzdialenosti vyvážky používam svetelný roztok Glo Pro od výrobcu Gardner Tackle. Ten nanesiem na vlasec, nasvietim LED čelovkou a pri vyvážke vyklápam komory hneď, ako na cievke zbadám tento označený bod.

Radosť zo zdolaného kapríka

Radosť zo zdolaného kapríka

Ukončenie lovu

Po stiahnutí montáží ostáva na vode už iba H-bójka. Tá je na dne upevnená o cca 200g kameň, na ktorom je prvých 10cm vlasec s hrúbkou max. 0,14-0,16mm, potom nasleduje šnúrka, ktorá je navinutá na bójke. Do komory loďky vkladám montáž, kde namiesto boilies prevliekam cez vlasec dvojháčik (kvôli vyššej pravdepodobnosti zachytenia šnúrky bójky). Loďku navigujem na miesto za bóju, dva krát ju obídem a montáž vypustím. Loďku nechávam na vode, beriem do ruky prút, dovíjam a prudkým šklbnutím oddelím bójku od kameňa priviazaného jemným vlascom. Na breh tak pritiahnem len samotnú bójku s pár metrami odvinutej šnúrky. Prút odložím do stojana a k brehu vraciam aj loďku.

Netvrdím, že zavážacie loďky so sonarmi a GPS sú nevyhnutnosťou. Táto „chlapská hračka“, ako ich nazýva moja manželka, robí však môj lov ďaleko efektívnejší a tak ostáva dostatok času na ďalšie aspekty môjho života. Veď to poznáte… aby bol vlk celý, aj ovca sýta… :-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *